Uitslag Wmo-enquête PvdA Drimmelen

1 november 2018

PvdA Drimmelen zorgt voor verbetering Wmo-proces

Donderdagavond 1 november presenteerde PvdA Drimmelen onder grote belangstelling van belanghebbenden de resultaten van haar eigen Wmo-enquête in zorgcentrum De Wijngaerd. De opvallendste uitkomst uit de enquête is het indienen van een Wmo-aanvraag; De aanvragers krijgen wel de hulp waar ze om vragen. Alleen de aanvraagprocedure moet en kan veel beter.

In het afgelopen jaar heeft PvdA Drimmelen een eigen Wmo-enquête gehouden onder de inwoners van Drimmelen. Donderdagavond 1 november werden de resultaten van deze enquête gepresenteerd in de Kapelzaal van zorgcentrum De Wijngaerd in Made. Onder de toehoorders waren vertegenwoordigers van alle politieke partijen, de wethouder, het Wmo-platform, cliëntondersteuning, KBO en de ambtelijke organisatie. Vooraf aan de presentatie van de Wmo-enquête, vertelde mevrouw Marieke Pette van KBO Brabant over de werkzaamheden van de Wmo-cliëntondersteuners. Een lezing over het nut en noodzaak van Wmo-cliëntondersteuning en waar de cliëntondersteuners inwoners kunnen helpen. Nadat Marieke een aantal inhoudelijke vragen had beantwoord, was het tijd voor Hanneke de Bruijne, fractievoorzitter van PvdA Drimmelen om de uitslag van de enquête te presenteren.

Uitslag Wmo-enquête PvdA Drimmelen

De enquête is vooral ingevuld door inwoners die problemen hebben ondervonden bij hun Wmo-aanvraag. PvdA Drimmelen is zich daarvan bewust, maar de uitslag bevestigd wel het probleem wat PvdA Drimmelen al langer signaleert: Inwoners krijgen uiteindelijk wel de hulp waar ze om vragen. Alleen de aanvraagprocedure moet en kan veel beter. Opvallendste uitkomst uit de enquête is de moeite die inwoners hebben om een Wmo-aanvraag in te kunnen dienen. Gemiddeld waren meer dan 4 contactmomenten met het Wmo-loket hiervoor nodig. Daarbij voelt 80% van de respondenten zich niet serieus genomen en zelfs respectloos behandeld. Hoewel duidelijk verwoord in het Wmo-beleid, blijkt er lang niet altijd naar de hele situatie van de aanvrager gevraagd te worden. 63% van de respondenten geeft aan dat de Wmo-medewerker hier niet naar heeft gevraagd. Verrassend en positief is dat uiteindelijk meer dan 90% van de Wmo-voorzieningen zijn toegekend.

Na de presentatie volgde een levendige discussie tussen de diverse toehoorders. De uiteindelijke – breed gedragen – conclusie van de avond was; Er gaat ook veel goed, maar het verbeteren van de Wmo-aanvraagprocedure blijkt zeker nodig. Samen met ervaringsdeskundige, instellingen, organisaties, alle politieke partijen en de gemeentelijke ambtenaren wil PvdA Drimmelen een traject starten om de aanvraagprocedure te verbeteren.

PvdA Drimmelen kijkt tevreden terug op de avond. Het voelt goed en fijn dat we dit met elkaar kunnen bereiken. We hebben de indruk dat de boodschap zeker is overgekomen en men bereid is om nu wel over verdere verbetering van het Wmo-proces na te denken. PvdA Drimmelen bedankt iedereen die aan het Wmo-onderzoek heeft bijgedragen. Bekijk de resultaten van de Wmo-enquête PvdA Drimmelen: Uitslag Wmo-enquête PvdA Drimmelen

Denk mee, Doe mee!

Wilt u meer informatie over de Wmo-enquête van PvdA Drimmelen of over wilt u samen met PvdA Drimmelen meedenken in verdere verbetering van het Wmo-proces, neem dan contact met Hanneke de Bruijne of met PvdA Drimmelen, e-mail: pvdadrimmelen@ziggo.nl

PvdA Drimmelen: Aandacht voor elkaar

Neem contact op

Heeft u vragen of heeft u hulp nodig? Laat hier een bericht achter. Wij nemen contact met u op!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.