Door Hanneke de Bruijne op 15 mei 2017

15 mei: Dag van de huishoudelijke hulp

Veel inwoners in de gemeente Drimmelen zijn werkzaam als huishoudelijke hulp. Vandaag, maandag 15 mei, is het dag van de huishoudelijke hulp. Reden voor PvdA Drimmelen om stil te staan bij het goede werk wat deze hulpen doen.

Helaas kunnen we niet alle huishoudelijke hulpen persoonlijk bedanken. Fractievoorzitter, Hanneke de Bruijne verrast Sandra Beversluis- de Wijs, huishoudelijke hulp in de gemeente Drimmelen, met een mooi boeket bloemen.

Huishoudelijke hulpen zijn volwaardige werknemers

PvdA Drimmelen maakt zich lokaal hard voor de werknemers in de huishoudelijke hulp. In Drimmelen werken veel huishoudelijke hulpen middels de zogenaamde alfa-constructie. Hierbij zijn zij niet in vaste dienst bij een organisatie, maar worden zij direct ingehuurd door de cliënten. De gemeente Drimmelen promoot actief deze alfa-constructie, door een lagere eigen bijdrage te vragen aan cliënten voor deze hulp. Groot nadeel voor de alfahulpen is dat zij geen vast dienstverband hebben, geen pensioen opbouwen, geen vakantiegeld krijgen, en bij ziekte of vakantie niet worden doorbetaald. Huishoudelijk hulp is een gemeentelijke taak, en de PvdA Drimmelen wil dat de huishoudelijke hulpen als volwaardige werknemers worden behandeld.

PvdA Drimmelen zet Sandra Beversluis- de Wijs in het zonnetje

Sandra komt uit Made, en woont met haar gezin in Lage Zwaluwe. Zij werkt sinds 2001 als huishoudelijke hulp. Dit doet zij bij een thuishulporganisatie, en ook als alfahulp middels SWO. Bij een kopje koffie verteld Sandra over haar werk dat zij de afgelopen jaren bij veel cliënten in de gemeente Drimmelen heeft gedaan, en nog steeds doet. Verhalen over het werk dat in minder uren gedaan moet worden, na de bezuinigingen van de afgelopen jaren. Met de bloemen voor Sandra, bedankt PvdA Drimmelen de vele handen die in Drimmelen werkzaam zijn als huishoudelijke hulp en onmisbaar zijn voor de cliënten.

Ook vindt PvdA Drimmelen dat de gemeente Drimmelen te veel heeft bezuinigd op het sociaal domein, waaronder de huishoudelijke hulp. Bovenop de bezuinigingen van het Rijk, kort de gemeente Drimmelen jaarlijks 1 miljoen extra. Geld dat gewoon geïnvesteerd moet worden in het verbeteren en uitbreiden van zorg. Initiatieven van de PvdA Drimmelen om dit te realiseren zijn de afgelopen jaren structureel door een meerderheid van de gemeenteraad weggestemd. De coalitie van Lijst Harry Bakker, VVD en Groen Drimmelen heeft als thema, samen investeren in Drimmelen. Daarmee bedoeld zij niet, investeren in de zorg.

SAMEN WERKT BETER

Wilt u meedoen en meedenken met PvdA Drimmelen, neem dan contact met ons op. Wij zijn op zoek naar enthousiaste, sociaal betrokken inwoners van Drimmelen, die in aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen, hun nek durven uitsteken, en actief willen meedoen in de fractie van PvdA Drimmelen.

Hanneke de Bruijne

Mijn naam is Hanneke de Bruijne-Quirijnen. Ik ben in 1969 geboren te Breda. Sinds 1994 woon ik met mijn man in Made. Samen hebben wij 2 kinderen. Ik heb biochemie gestudeerd en werk in een pathologie laboratorium als moleculair analist. Mijn drijfveer me te willen inzetten voor onze gemeente is er een uit idealisme. Samen

Meer over Hanneke de Bruijne