Door Brigitte Tuinzaad op 13 mei 2014

Lokale PvdA politici fietsen van Brussel naar Breda

Extra aandacht voor de hoge werkeloosheid onder met name jongeren, dat was de reden voor de PvdA Drimmelen om ruim 100 km te fietsen van Brussel naar Breda. In Nederland is de jeugdwerkeloosheid maar liefst 17%. In sommige andere Europese landen is deze zelfs ver boven de 25%. Jeugdwerkeloosheid is daarom zowel lokaal als bij de komende Europese verkiezingen een van de PvdA speerpunten.foto 2

Niet alleen Europees, landelijk of regionaal moet de jeugdwerkeloosheid worden aangepakt, ook lokaal in de gemeente Drimmelen kunnen we hier wat aan doen. Met een Drimmelense startersbeurs kunnen we onze eigen jongeren een betere start geven op de arbeidsmarkt. Jongeren hebben vaak wel de juiste opleiding, maar geen werkervaring. Dit kan een groot struikelblok zijn bij het vinden van een baan. In veel nederlandse gemeente kunnen jongeren met een startersbeurs werkervaring opdoen. Afgelopen maand is de 1000ste starter aan de slag gegaan. Meer dan 50% van deze jongeren vindt na de startersbeurs een regulier betaalde baan. De startersbeurs heeft daarmee zijn werking bewezen. De Lokale PvdA fractie wil dat ook in Drimmelen de jongeren nog dit jaar gebruik kunnen maken van een startersbeurs.

Fietstocht

Afgelopen vrijdag fietste daarom PvdA burgerraadsleden Arjen van Drunen en Piet van de Biggelaar en afdelings voorzitter Brigitte Tuinzaad

van Brussel naar Breda. Fractie voorzitter Hanneke de Bruijne zorgde voor de bevoorrading en de ondersteuning in de bezemwagen. Andere Brabantse PvdA’ers sloten zich bij hen aan. Zo reden er mensen mee uit Nuenen, Rijen en Bergen op Zoom. Ook provinciale staten was vertegenwoordigt.  In totaal hebben 9 PvdA’ers de tocht gereden.

Startschot in Brussel

In Brussel werden rond 12 uur de ploeg toegesproken Paul Sneijder (no 5 van de kandidaten lijst van de PvdA) en Saïd El Khadraoui (Europarlementariër voor de Belgische Sp.a.). Na het startschot gegeven door Hans Wolters, de voorzitter van de afdeling PvdA Brussel, werd de ploeg uitgezwaaid door een delegatie van de PvdA afdeling Brussel en de Belgische sociaal democratische collega’s van de Sp.a.

Onderweg

Het kostte enige moeite om Brussel uit te fietsen; na 20 minuten uur was de ploeg ongeveer weer op de plaats van de start. Eenmaal op weg werd er onder een waterig zonnetje gestaag doorgefietst. Via Mechelen arriveerde de ploeg in Lier, waar een wat langere pauze en lunch volgde.

Hier werd de ploeg verrast door het feit dat onze zuiderburen een plein hebben met dezelfde naam als onze minister van buitenlandse zaken; het F. Timmermansplein. Hoewel het in Nederland afgelopen vrijdag veel regende kregen de fietsers in Hoogstraten pas de eerste serieuze onweersbui. Harde rukwinden, een opflitsende hemel en grote hagelstenen zorgde voor een gedwongen extra pauze. De plaatselijke kerk verschafte de broodnodige schuilplaats. Op het laatste deel van de route werd het voor sommige fietsers erg zwaar. Maar zoals het bij de PvdA betaamd, werden de zwakkere fietsers gesteund door de beter getrainde deelnemers.

Aankomst

Om 19.15 uur, na een tocht van 104 kilometer in de benen kwamen de PvdA-ers als één team aan op de Grote Markt in Breda. Daar werden zij ontvangen door een grote afvaardiging van de Bredase PvdA afdeling, waaronder burgemeester Peter van der Velden, beoogd Bredaas PvdA wethouder Mirjam Haagh en PvdA fractievoorzitter van de Provinciale Staten Henk Leenders.

startersbeurs

Na de geslaagde fietstocht van Brussel naar Breda, waarbij de Drimmelense PvdA afdeling extra aandacht genereerde voor het terugdringen van de jeugdwerkeloosheid, is het nu tijd hier ook lokaal echt wat aan te doen. Daarom zal de PvdA fractie de komende raadsvergadering nogmaals proberen een raadsmeerderheid te krijgen voor het invoeren van de startersbeurs. Dit bewezen goedwerkende instrument kan ook onze jongeren een betere kans geven op de arbeidsmarkt. In 2013 werd een motie voor de beurs nog door de meerderheid van de raad weggestemd. Hopelijk zien de overige partijen nu wel het nut van de startersbeurs in.