Vragen PvdA Drimmelen aangenomen over zonnepaneelweides

17 september 2018

Donderdag 13 september werd tijdens de raadsvergadering de zonnepaneelweides besproken. PvdA Drimmelen heeft ervoor gezorgd dat omwonenden betrokken worden bij het vergunningsproces en dat maatschappelijke betrokkenheid belangrijk is bij dit soort grootschalige projecten.

Grootschalige projecten, zoals de zonnepaneelweiders, waarvan nu nog niet duidelijk is waar deze zullen komen veroorzaken onrust bij inwoners. En terecht, want wordt uw uitzicht straks belemmerd door zonnepanelen? PvdA Drimmelen vindt dat in het beleid het draagvlak onder omwonenden een zeer belangrijke plek moet krijgen. Met vragen van de fractie van PvdA Drimmelen, hebben de wethouders de verzekering gegeven, dat dit een vereiste is in het vergunningsproces: Na overleg met omwonenden, komt een initiatief 6 weken ter inzage. Hiervan heeft de initiatiefnemer de plicht dit te melden bij de omwonenden. De omwonenden kunnen binnen deze 6 weken hun bedenkingen kenbaar maken.

Ook heeft PvdA Drimmelen de nadruk gelegd dat maatschappelijke betrokkenheid een vereiste is bij dit soort grootschalige projecten. Dit betekent dat de panelen een positief effect moet hebben voor de inwoners. Is dit niet het geval, dan ontvangt de gemeente 1 euro per opgewekte kilowattuur. Dit geld zet de gemeente in om ook voor individuele inwoners duurzame energie mogelijk te maken. Zo hebben de panelen een aanjaagfunctie voor een duurzamer Drimmelen. PvdA Drimmelen is ervan overtuigd dat er binnen de gemeente Drimmelen locaties gevonden gaan worden waar de zonnepanelen prima hun werk kunnen doen. Het vastgestelde beleid maakt voor maximaal 150 hectare aan panelen mogelijk.

Tijd van wachten is voorbij, inwoners betrekken bij locaties

PvdA Drimmelen is voorstander van duurzame energievoorziening. Niet alleen omdat we een doelstelling willen halen, maar ook zeker voor onze kinderen en kleinkinderen. Zodat zij nog lang kunnen leven in een gezonde en veilige leefomgeving. Zo verwoorde fractievoorzitter Hanneke de Bruijne de keuze van PvdA Drimmelen voor het beleid voor de zonnepaneelweides. Met langer wachten op verbeterde technieken, loopt Drimmelen een grote achterstand op. Bovendien worden de zonnepaneelweides na 25 jaar weer verwijderd. Op dat moment kan een nieuwe afweging gemaakt worden of andere duurzame energievoorzieningen beter zijn.

Heeft u na het lezen van dit bericht vragen of bent u er toch niet gerust op? Neem dan contact op met PvdA Drimmelen door een e-mail te sturen naar pvdadrimmelen@ziggo.nl. Of bel naar PvdA Drimmelen, tel. 06-52398120. Meer informatie over de zonneweides leest op onze website www.drimmelen.pvda.nl.

Neem contact op

Heeft u vragen of heeft u hulp nodig? Laat hier een bericht achter. Wij nemen contact met u op!

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.