Door Hanneke de Bruijne op 11 juni 2014

Weinig daadkracht bij nieuwe gemeenteraad

Tijdens de laatste raadsvergadering van 21 mei j.l. heeft de nieuwe gemeenteraad van Drimmelen over 2 onderwerpen geen besluit genomen. Door de heftige emoties die de verkeerslichten op de kop van de marktstraat opriepen is de besluitvorming voor vervanging van de verkeerslichten wederom uitgesteld. Ook over de aanpak van jeugdwerkeloosheid , middels het inzetten van startersbeurzen, durfde de gemeenteraad niet te besluit te nemen.

Wel een bocht, niet een bocht? Wel een startersbeurs, niet een startersbeurs? Over beidde onderwerpen heeft de gemeenteraad al diverse keren eerder gesproken. Waarom deze dan toch weer vooruitschuiven vraagt de PvdA zich af? Is het koud watervrees van de nieuwe gemeenteraad, of zit er wat anders achter?

Startersbeurs

Al in 2013 heeft de Drimmelende PvdA fractie aan de bel getrokken vanwege de hoge jeugdwerkeloosheid, ook bij ons in de gemeente Drimmelen. Met behulp van een startersbeurs kunnen jongeren hun kans op een baan vergroten. De startersbeurs is meer dan een jonge goedkope werkkracht. De startersbeurs overbrugt het gat tussen schoolkennis en praktijkervaring, door gericht een half jaar te werken aan vooraf bepaalde doelen. De startersbeurs is een bewezen landelijk instrument, waar je als gemeente bij kunt aansluiten. Niet opnieuw het wiel uitvinden, maar gebruik maken van bestaande mogelijkheden. De nieuwe coalitie van Lijst Harry Bakker, VVD en Groen Drimmelen hebben de startersbeurs opgenomen in hun coalitieprogramma. Om geen tijd verloren te laten gaan, diende de PvdA fractie daarom 21 mei j.l. voor de 2e maal de motie in om de startersbeurs per direct in de gemeente Drimmelen in te voeren. Maar net als in 2013 waren de coalitiepartijen nog niet overtuigd. Meer informatie over de startersbeurs kunt u vinden op www.startersbeurs.nu

Kruising

Al drie maal eerder heeft de gemeenteraad gediscussieerd over de kruising marktstraat – Godfried Schalckenstraat. En al drie maal heeft de PvdA samen met een meerderheid van die gemeenteraad zich uitgesproken voor vervanging van de verkeerslichten en niet voor de voorgestelde voorrangsbocht. De emoties liepen tijdens de raadsvergadering zo hoog op, dat een schorsing noodzakelijk was. Hierna werd besloten het onderwerp van de agenda te halen. Wederom voldoende meningen en discussie, maar geen definitieve beslissing.

Besluiteloosheid

Is deze besluiteloosheid kenmerkend voor deze nieuwe gemeenteraad? De Drimmelense PvdA fractie hoopt van niet. Als partijen over deze 2 onderwerpen al niet kunnen of durven kiezen, worden het 4 lange jaren zonder daadkracht. Met alle nieuwe taken die de gemeente vanaf 1 januari a.s. erbij krijgt, en alle besluiten die daar nog door de gemeenteraad over genomen moeten worden, is een daadkrachtige gemeenteraad nodig. De PvdA Drimmelen is er klaar voor. Wilt u met de lokale PvdA mee praten en discussiëren, loop dan eens binnen bij een fractievergadering. De PvdA fractie vergadert iedere dinsdagavond om 20.00 uur op het gemeentehuis. Of kijk op onze website www.drimmelen.pvda.nl

Hanneke de Bruijne

Mijn naam is Hanneke de Bruijne-Quirijnen. Ik ben in 1969 geboren te Breda. Sinds 1994 woon ik met mijn man in Made. Samen hebben wij 2 kinderen. Ik heb biochemie gestudeerd en werk in een pathologie laboratorium als moleculair analist. Mijn drijfveer me te willen inzetten voor onze gemeente is er een uit idealisme. Samen