Kandidaat No.13

Joke de Kock

Over Joke de Kock

Joke is woonachtig aan de Withuisstraat in Terheijden/Wagenberg. Ze is geboren en getogen in West-Brabant en opgegroeid in een arbeidersgezin waarin solidariteit met hen die het minder goed getroffen hebben, een belangrijk uitgangspunt was.

Joke de Kock is manager Schuldhulpverlening bij de gemeente Tilburg en sinds 14 april 2010 voorzitter van de NVVK (vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren). Daar heeft zij gezien hoe belangrijk een gezonde financiële huishouding is voor het welzijn van mensen. Financiële problemen zijn voor mensen een zware last. In de crisisjaren die achter ons liggen zijn veel mensen financieel onderuit gegaan, nu de economie aantrekt is het belangrijk dat iedereen weer mee kan doen. De onveiligheid van het niet weten of je je huis kunt behouden of dat er voldoende geld is voor eten grijpt diep in, niet alleen bij volwassenen, maar zeker ook bij kinderen. De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) is een Nederlandse koepelorganisatie voor schuldhulpverlening waar meer dan negentig openbare instellingen en private ondernemingen die financiële diensten aanbieden, bij zijn aangesloten.

Joke: “Financiële problemen zijn voor mensen een zware last. In de crisisjaren die achter ons liggen zijn veel mensen financieel onderuit gegaan, nu de economie aantrekt is het belangrijk dat iedereen weer mee kan doen. In mijn werk binnen het bankwezen, maatschappelijk werk en schuldhulpverlening heb ik gezien hoe belangrijk een gezonde financiële huishouding is voor het welzijn van mensen.  De onveiligheid van het niet weten of je je huis kunt behouden of dat er voldoende geld is voor eten grijpt diep in, niet alleen bij volwassenen, maar zeker ook bij kinderen.  Ik maak me ernstig zorgen over de groeiende kloof tussen arm en rijk in ons land. Allereerst is het belangrijk dat er voldoende werk is en dat de schulden aangepakt kunnen worden.”